01.02.2024
Kupujesz lokal mieszkalny w stanie deweloperskim i dostrzegasz w nim wady techniczne? Zobacz, na czym polega zgłoszenie reklamacji do dewelopera i ile powinno potrwać usunięcie usterki. Zadbaj o swoje prawa i upewnij się, że nabywana nieruchomość spełnia standardy zawarte w podpisanej umowie. Dowiedz się, co zrobić, gdy firma deweloperska nie reaguje na wezwanie i nie usuwa wad w czasie 30 dni od ich zgłoszenia. Wyjaśniamy najnowsze przepisy kodeksu cywilnego i zasady odbioru technicznego lokalu.
Inwestując w nieruchomość od dewelopera, masz prawo skontrolować standard jej wykonania i zdecydować się na ewentualne wezwanie sprzedawcy do usunięcia usterek. W nowym lokum mogą pojawić się różnego typu wady techniczne, wynikające na przykład z zaniedbań ekipy budowlanej lub użycia słabej jakości materiałów. Jeżeli lokal nie spełnia zapisów podpisanej przez Ciebie umowy, nie decyduj się na odbiór kluczy. Skorzystaj z reklamacji i poczekaj, aż usterki zostaną usunięte. Warto wiedzieć, jak to zrobić i na jakim etapie sporządzić protokół z dostrzeżonych nieprawidłowości.
Odpowiednim momentem na zgłoszenie usterek jest odbiór techniczny lokalu. Uczestniczą w nim nabywca i deweloper lub ich przedstawiciele. Polega na obejrzeniu nieruchomości i sprawdzeniu, czy została wykonana zgodnie z zawartą umową. Wielu nabywców decyduje się na przeprowadzenie odbioru razem z fachowcem, który pomoże wykryć wady zazwyczaj niedostrzegalne dla osób bez doświadczenia w branży budowlanej. W protokole zdawczo-odbiorczym uwzględniono możliwość wpisania nieprawidłowości i wezwania dewelopera do usunięcia usterek. Firma w czasie 14 dni od przekazania protokołu powinna dostarczyć klientowi oświadczenie o uznaniu lub odrzuceniu wniosku. W pierwszym przypadku jest zobowiązana do wykonania stosownych napraw w 30 dni.
Po odbiorze technicznym zgłaszanie wad jest trudniejsze i bardziej czasochłonne. Właśnie dlatego warto dokładnie obejrzeć nieruchomość przed podpisaniem aktu notarialnego. Gdy klucze zostaną przekazane i stajesz się jej legalnym właścicielem, przejmujesz odpowiedzialność za stan techniczny. Jeśli, na przykład, w jednym z pokoi okno ma zarysowaną szybę, możesz mieć problemem z udowodnieniem, że to wina dewelopera i do usterki doszło zanim zacząłeś użytkować lokal.
Czasami jednak zdarza się, że dopiero po zamieszkaniu w danej nieruchomości zauważa się jej wady. Co robić w takiej sytuacji? W przypadku usterek mechanicznych, takich jak wspomniana wcześniej zarysowana szyba, reklamacja najczęściej po prostu nie zostaje przyjęta. Nieco inaczej wygląda to w przypadku awarii instalacji lub uszkodzenia struktury budynku. Jeśli w Twoim lokum pękła rura lub przecieka dach, masz duże szanse na przyjęcie skargi. Zgodnie z prawem deweloper zobowiązany jest do rękojmi. Okres reklamacji trwa 5 lat od momentu odbioru nieruchomości, w tym czasie masz prawo do wezwania do usunięcia usterek. Musisz sporządzić dokument, w którym dokładnie opiszesz wadę i swoje oczekiwania co do rekompensaty.
Jeśli chcesz złożyć reklamację po odebraniu lokalu do użytkowania, obowiązują Cię przepisy kodeksu cywilnego. Deweloper nie usuwa usterek nieistotnych. Rękojmi podlegają wady, które:
Prawo nie wskazuje określonej listy usterek istotnych. Według praktyki branży najczęściej jednak dotyczą one niesprawnej instalacji hydraulicznej i grzewczej, na przykład przeciekających rur, niedziałających grzejników. Dużym problemem jest także nieszczelność okien i dachów, źle wykonana izolacja i zawilgocenie budynku. Bez wątpienia obniżają one wartość obiektu i nie pozwalają na normalne użytkowanie pomieszczeń. Ponadto mieszkańcy zgłaszają reklamacje związane z wadami instalacji elektrycznej i nieprawidłową wentylacją. Przed odbiorem lokalu wezwanie do usunięcia usterek może zawierać uwagi o krzywych ścianach, niezgodności układu pokoi z projektem oraz uszkodzeniach stolarki drzwiowej lub okiennej.
Składając reklamację, postaraj się o jak największą precyzję działania. Nie tylko opisz wady, ale także zamieść we wniosku zdjęcia i ocenę rzeczoznawcy. Ile czasu ma deweloper na usunięcie usterki? W praktyce termin zakończenia sprawy zależy również od Ciebie i Twojej znajomości przepisów. Pismo reklamacyjne musi zawierać:
Jeśli zawrzesz we wniosku wszystkie potrzebne informacje i odpowiednio udokumentujesz wady, możesz liczyć na ich sprawne naprawienie. A co jeśli deweloper nie usuwa usterek w 30 dni? Rozwiązaniem jest wstąpienie na drogę sądową i pozwanie go na podstawie przepisów kodeksu cywilnego. Najlepszym wyjściem jest jednak wybór firmy deweloperskiej otwartej na dobrą współpracę z klientami i uwzględnianie reklamacji. Przed nawiązaniem umowy warto zebrać opinie o deweloperze.
Zanim odbierzesz lokal w stanie surowym, dokładnie zapoznaj się z jego stanem technicznym. W protokole zdawczo-odbiorczym uwzględnij wezwanie do usunięcia usterek w ciągu 30 dni. Po przejęciu nieruchomości masz prawo zgłoszenia reklamacji do dewelopera. Postaw na sprawdzone inwestycje deweloperskie i kup apartament wybudowany w wysokim standardzie.
Crocus Hill - Mieszkania w centrum Szczecina przy Jasnych Błoniach