01.02.2024

Ile czasu ma deweloper na usunięcie usterki? - Reklamacja u dewelopera

Kupujesz lokal mieszkalny w stanie deweloperskim i dostrzegasz w nim wady techniczne? Zobacz, na czym polega zgłoszenie reklamacji do dewelopera i ile powinno potrwać usunięcie usterki. Zadbaj o swoje prawa i upewnij się, że nabywana nieruchomość spełnia standardy zawarte w podpisanej umowie. Dowiedz się, co zrobić, gdy firma deweloperska nie reaguje na wezwanie i nie usuwa wad w czasie 30 dni od ich zgłoszenia. Wyjaśniamy najnowsze przepisy kodeksu cywilnego i zasady odbioru technicznego lokalu.

Wezwanie dewelopera do usunięcia usterek

Inwestując w nieruchomość od dewelopera, masz prawo skontrolować standard jej wykonania i zdecydować się na ewentualne wezwanie sprzedawcy do usunięcia usterek. W nowym lokum mogą pojawić się różnego typu wady techniczne, wynikające na przykład z zaniedbań ekipy budowlanej lub użycia słabej jakości materiałów. Jeżeli lokal nie spełnia zapisów podpisanej przez Ciebie umowy, nie decyduj się na odbiór kluczy. Skorzystaj z reklamacji i poczekaj, aż usterki zostaną usunięte. Warto wiedzieć, jak to zrobić i na jakim etapie sporządzić protokół z dostrzeżonych nieprawidłowości.

Reklamacja przed przekazaniem kluczy

Odpowiednim momentem na zgłoszenie usterek jest odbiór techniczny lokalu. Uczestniczą w nim nabywca i deweloper lub ich przedstawiciele. Polega na obejrzeniu nieruchomości i sprawdzeniu, czy została wykonana zgodnie z zawartą umową. Wielu nabywców decyduje się na przeprowadzenie odbioru razem z fachowcem, który pomoże wykryć wady zazwyczaj niedostrzegalne dla osób bez doświadczenia w branży budowlanej. W protokole zdawczo-odbiorczym uwzględniono możliwość wpisania nieprawidłowości i wezwania dewelopera do usunięcia usterek. Firma w czasie 14 dni od przekazania protokołu powinna dostarczyć klientowi oświadczenie o uznaniu lub odrzuceniu wniosku. W pierwszym przypadku jest zobowiązana do wykonania stosownych napraw w 30 dni.

Po odbiorze technicznym zgłaszanie wad jest trudniejsze i bardziej czasochłonne. Właśnie dlatego warto dokładnie obejrzeć nieruchomość przed podpisaniem aktu notarialnego. Gdy klucze zostaną przekazane i stajesz się jej legalnym właścicielem, przejmujesz odpowiedzialność za stan techniczny. Jeśli, na przykład, w jednym z pokoi okno ma zarysowaną szybę, możesz mieć problemem z udowodnieniem, że to wina dewelopera i do usterki doszło zanim zacząłeś użytkować lokal.

Reklamacja po odbiorze technicznym

Czasami jednak zdarza się, że dopiero po zamieszkaniu w danej nieruchomości zauważa się jej wady. Co robić w takiej sytuacji? W przypadku usterek mechanicznych, takich jak wspomniana wcześniej zarysowana szyba, reklamacja najczęściej po prostu nie zostaje przyjęta. Nieco inaczej wygląda to w przypadku awarii instalacji lub uszkodzenia struktury budynku. Jeśli w Twoim lokum pękła rura lub przecieka dach, masz duże szanse na przyjęcie skargi. Zgodnie z prawem deweloper zobowiązany jest do rękojmi. Okres reklamacji trwa 5 lat od momentu odbioru nieruchomości, w tym czasie masz prawo do wezwania do usunięcia usterek. Musisz sporządzić dokument, w którym dokładnie opiszesz wadę i swoje oczekiwania co do rekompensaty.

Jakie usterki może usunąć deweloper?

Jeśli chcesz złożyć reklamację po odebraniu lokalu do użytkowania, obowiązują Cię przepisy kodeksu cywilnego. Deweloper nie usuwa usterek nieistotnych. Rękojmi podlegają wady, które:

  • nie pozwalają na normalne użytkowanie nieruchomości, 
  • obniżają jej wartość, 
  • zagrażają bezpieczeństwu mieszkańców. 

Prawo nie wskazuje określonej listy usterek istotnych. Według praktyki branży najczęściej jednak dotyczą one niesprawnej instalacji hydraulicznej i grzewczej, na przykład przeciekających rur, niedziałających grzejników. Dużym problemem jest także nieszczelność okien i dachów, źle wykonana izolacja i zawilgocenie budynku. Bez wątpienia obniżają one wartość obiektu i nie pozwalają na normalne użytkowanie pomieszczeń. Ponadto mieszkańcy zgłaszają reklamacje związane z wadami instalacji elektrycznej i nieprawidłową wentylacją. Przed odbiorem lokalu wezwanie do usunięcia usterek może zawierać uwagi o krzywych ścianach, niezgodności układu pokoi z projektem oraz uszkodzeniach stolarki drzwiowej lub okiennej.

Składanie reklamacji do dewelopera

Składając reklamację, postaraj się o jak największą precyzję działania. Nie tylko opisz wady, ale także zamieść we wniosku zdjęcia i ocenę rzeczoznawcy. Ile czasu ma deweloper na usunięcie usterki? W praktyce termin zakończenia sprawy zależy również od Ciebie i Twojej znajomości przepisów. Pismo reklamacyjne musi zawierać:

  • dane osobowe właściciela nieruchomości, 
  • dane dewelopera, 
  • adres nieruchomości, 
  • datę jej zakupu, 
  • opis usterki technicznej, 
  • rodzaj żądanej rekompensaty. 

Jeśli zawrzesz we wniosku wszystkie potrzebne informacje i odpowiednio udokumentujesz wady, możesz liczyć na ich sprawne naprawienie. A co jeśli deweloper nie usuwa usterek w 30 dni? Rozwiązaniem jest wstąpienie na drogę sądową i pozwanie go na podstawie przepisów kodeksu cywilnego. Najlepszym wyjściem jest jednak wybór firmy deweloperskiej otwartej na dobrą współpracę z klientami i uwzględnianie reklamacji. Przed nawiązaniem umowy warto zebrać opinie o deweloperze.

Usuwanie usterek przez dewelopera

Zanim odbierzesz lokal w stanie surowym, dokładnie zapoznaj się z jego stanem technicznym. W protokole zdawczo-odbiorczym uwzględnij wezwanie do usunięcia usterek w ciągu 30 dni. Po przejęciu nieruchomości masz prawo zgłoszenia reklamacji do dewelopera. Postaw na sprawdzone inwestycje deweloperskie i kup apartament wybudowany w wysokim standardzie.


Zobacz również

Crocus Hill - Mieszkania w centrum Szczecina przy Jasnych Błoniach

Zobacz ofertę


Skontaktuj się

+48 539 96 96 96