15.02.2024
Przed dokonaniem jakiejkolwiek transakcji polegającej na powierzeniu lokalu firmie zajmującej się jego administracją, obie strony powinny określić najważniejsze warunki umowy, a następnie spisać ją i uprawomocnić podpisem. Tyczy się to również najmu nieruchomości – ten dokument ma zabezpieczać zarówno administratora, jak i jej właściciela. Sprawdź, co należy w nim umieścić!
Bezpieczeństwo finansowe oraz komfortowe miejsce pracy są jednym z filarów spokojnego życia – można o nie zadbać, dokonując transakcji w sposób zgodny z prawem, ale również satysfakcjonujący dla stron. Najem lokalu jest wiążący – wymaga dostosowania się zarządcy do zasad określonych przez właściciela lokum, musi też spełniać warunki osób, które mają tam przebywać, choćby na krótki okres. Brak ustaleń na papierze może prowadzić do wielu szkód – to, co nie zostało podpisane, nie może zostać wyegzekwowane!
Dokument regulujący warunki najmu apartamentu warto podpisać u notariusza – to gwarancja legalnego udostępnienia go osobom obcym. Nie dotyczy to jednak sytuacji, w której właściciel udostępnia swój lokal zewnętrznej firmie administrującej, która realizuje za jego pomocą ofertę wynajmu krótkoterminowego - na przykład turystom. Jak sporządzić umowę najmu apartamentu dotyczącą sposobu zarządzania nieruchomością? Najlepiej skorzystać z gotowych wzorów, podstawiając odpowiednie dane, a następnie potwierdzić dokument notarialnie. Nie jest to jednak wymóg – papier dotyczący najmu okazjonalnego nie jest ważny tylko w ściśle określonych sytuacjach.
Istnieje kilka kwestii, które bezwzględnie powinny się znaleźć w dokumencie dotyczącym zarządzania lokalem. Bezpieczna umowa najmu apartamentu zawierana z zarządcą musi uwzględniać:
Jeśli potrzebna Ci bezpieczna umowa najmu nieruchomości, dowiedz się, co powinna zawierać, aby była kompletna! Tak naprawdę musi mieć wszystkie powyższe składowe, gdyż brak jakiejkolwiek z nich może być zgubny, zarówno gdy jesteś wynajmującym, jak i zarządcą apartamentu.
Poprzez wyszczególnienie wszystkich elementów wchodzących w skład lokalu oraz określenie jego stanu technicznego i podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego, zakresu obowiązków i wynagrodzenia da zarządcy, bezpieczna umowa najmu apartamentu wskazuje „czarno na białym”, jak wyglądało lokum w momencie rozpoczęcia jego użytkowania. Porównując go po pewnym czasie z zastanym stanem faktycznym nieruchomości, można określić, czy właściciel ma prawo do jakichkolwiek roszczeń wynikających z niewywiązywania się z umowy.
Trzeba pamiętać o tym, że taka czynność cywilno-prawna nie tylko zabezpiecza właściciela przed ryzykiem związanym z niekorzystnym rozporządzaniem apartamentem. Umowa najmu nieruchomości to również gwarancja stałego, godziwego wynagrodzenia dla zarządcy, określenia jego obowiązków i budżetu remontowego oraz eksploatacyjnego, co pozwala w przyszłości uniknąć wielu nieporozumień. Tym samym warto upominać się o nią i wystrzegać się zarządzania apartamentem należącym do osób lub firm, które próbują obchodzić przepisy.
Crocus Hill - Mieszkania w centrum Szczecina przy Jasnych Błoniach